Stäng fullskärmsläge

Sekelskifte i toppskick högst upp med balkong och två kakelugnar

Högst upp | Balkong | Två kakelugnar | Toppskick | Toppläge | 3,10 i takhöjd | Öppen planlösning

Välkommen högst upp i ett lugnt gårdsläge med balkong och två fungerande kakelugnar. I den välkomnande entrén hänger du av dig dina ytterplagg i en väl tilltagen och platsbyggd garderob med ursnygga glasdörrar. Från hallen öppnar lägenheten upp sig och du kliver in i en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med balkong och kakelugn. Lägenheten formligen badar i dagsljus tack vare de tre stora fönsterpartierna från förra sekelskiftet. Denna lägenhet är mycket representativ och känns en bra bit större än dina femtio kvadratmetrar.

Sovrummet känns ombonat, lugnt och harmoniskt. Du får enkelt plats med en rejäl dubbelsäng. Även i sovrummet finns en fungerande kakelugn och ytterligare en mycket elegant platsbyggd garderob med glasdörrar.

Föreningen är anrik och har förvaltats mycket väl under en lång tid. Detta medför att föreningen är i toppskick sett både till det finansiella och det tekniska. Det finns inga planer på att ändra månadsavgiften. Värt att veta är att lägenheten disponerar över tre förråd varav ett har ca tio kvadratmeter i golvyta. Hiss finns ej.

Detta är ett unikt boende som sällan kommer ut på marknaden. Ta chansen att göra det till ditt. Varmt välkommen.

Ansvarig mäklare

Niklas Wendell
Fastighetsmäklare/Delägare
0730-55 60 11
niklas@vasastansmaklarna.se

Lägenhet

Upplåtelseform: Bostadsrätt
Våning: Våningsplan 3 av 3. Ingen hiss.
Adress: Karlbergsvägen 20A, 3 tr, 11327 Stockholm
Avgift: 1 833 kr inkl. värme, VA.
Driftskostnad: 4300 kr/år

Interiör

Antal rum
2 rum + Kök

Boarea
50 m², föreningens information

ENTRÉ
Entré med vitlaserat trägolv och målade väggar. Gott om plats för avhängning med platsbyggd garderob med glasdörrar.

VARDAGSRUM
Vardagsrum med vitlaserat trägolv och målade väggar. Fungerande kakelugn (provtryck, intyg finns). Plats för soffa och stor matsalsgrupp. Öppen planlösning med kök. Tre stora fönsterpartier. Anslutning till balkong.

BALKONG
Balkong med trätrall och smidet räcke. Östligt läge. Sol ca 7-12 om sommaren.

KÖK
Kök med vitlaserat trägolv och målade väggar. Bänkskiva och stänkskydd i marmor. Riktigt köksfläkt med imkanal. Induktionshäll. Varmluftsugn. Diskmaskin. Tvättmaskin (kombination med tvätt och torktumlare).
Väggmonterad skänk med marmortopp. Integrerad kyl/frys. Fönster mot gård. Köket renoverades 2016.

DUSCH/WC
Dusch/wc med klinkergolv och halvkaklade väggar. Fönster med ljusinsläpp. Duschvägg i glas, wc, tvättställ och handdukstork. Golvvärme: nej.

SOVRUM
Sovrum med vitlaserat trägolv och målade väggar. Fungerande kakelugn (provtryck, intyg finns). Två garderober, varav en platsbyggd med glasdörrar. Takskena för gardiner. Fönster mot gård.

ÖVRIGT
Till bostaden finns dispositionsrätt för ett vindsförråd om ca 10 kvm golvyta, ett källarförråd om ca 5 kvm golvyta och slutligen ett förråd om ca 1 kvm golvyta.

Brf Blåklinten 2

Brf Blåklinten 2 är en s.k. äkta bostadsrättsförening och består av 18 lägenheter upplåtna med bostadsrätt samt 2 lokaler upplåtna med hyresrätt. Mellan 1901-1902 byggdes kvarteret Blåklinten. Den mittersta delen av huset mot Karlbergsvägen kom att kallas Blåklinten 2. Arkitekterna var O Holm (fasad) och E Boström (plan). Byggherre och byggmästare var C L Althén. 1951 bildades Brf Blåklinten 2. Boyta 1666 kvm. Lokalyta 160 kvm. Lageryta 100 kvm. Föreningen äger marken.

UTFÖRDA RENOVERINGAR
2019 OVK - Obligatorisk ventilationskontroll.
2018 Sotning av rökgångar.
2018 Stamspolning.
2017 Taken renoveras och målas samt elslingor till stuprännor byts ut.
2017 Samtliga fasader renoveras, fönster och balkongdörrar målas, balkongräcken mot gatan byts ut till dagens standardkrav.
2017 Indragning av fiber.
2014 Renovering av tvättstuga med bl a nya maskiner.
2014 Målning av fönster mot gatan.
2012 Renovering av hiss i gathus
2011 Byte av fjärrvärmeanläggning, renovering av hiss samt installation av bredbandsnod.
2010 En omfattande renovering där gårdsbjälklaget byts ut och föreningens tidigare asfalterade innergård görs får en grönare klädsel, i samband med detta får även källarkontoren en uppfräschning.
2009 Tre av lägenheterna i gårdshuset får balkong och tre av lägenheterna i markplan får balkongdörr med uteplats.
2004 Ommålning av trapphus och dörrar.
2000 Renovering av fönster.
1997 Taket och fasaden renoveras.
1995 Renovering av tvättstuga.
1985 Byte av stammar i kök och badrum samt byte av elstigar.
1963 Hiss installerades i gathuset.
1958 Lägenheterna fick bad.

EKONOMI
Stabil förening med positivt kassaflöde och flertalet stora renoveringar bakom sig, bland annat tak och fasad renoverades under 2017. Föreningen har en uttalad ambition att amortera ca 100 000 kr/år på dess långfristiga belåning. Inga beslutade avgiftsförändringar råder i dagsläget. Lån/kvm: 5,2 tkr/kvm.

S.K. DOLDA TILLGÅNGAR
Ja. Oexploaterade råvindar finns kvar både i gårdshuset samt gathus.

INTERNET
Föreningen är anslutna till ComHem för kabel-TV. 2017 drogs även fiber in och IP-Only står som leverantör.

GEMENSAMMA UTRYMMEN
Trivsam och grönskande innergård med planteringar, utemöbler, grill och cykelförvaring. Tvättstuga i gårdshusets källare med 2 st. tvättmaskiner 1 st torktumlare samt 1 st torkskåp. Cykelförråd i källaren. Vinds- samt källarförråd.

MEDLEMSKAP
Föreningen godkänner ej juridisk person. Överlåtelseavgift betalas av säljaren.

PARKERING
Externa parkeringsplatser finns i området. I övrigt tillämpas boendeparkering i området. För mantalsskriven i stadsdelen kan tillstånd för boendeparkering sökas. Boendeparkering kostar 1100 kr alternativt löses biljett för 75 kr/dygn.

Omgivning


Centralt nära Odenplan med stort utbud av restauranger, butiker och all typ av närservice. Innerstadsbussar, stombusslinjer, tunnelbanans Gröna linje samt pendeltåg utgår runt hörnet vilket gör kollektivtrafiken enkel och lättillgänglig. Flertalet skolor och dagis ligger alla på gångavstånd. Hagaparkens grönområden nås inom 10 minuter för härliga promenader och löprundor.


Övrigt

Nedan vill vi informera och förbereda dig på hur en försäljning går till, vad man kan förvänta sig, vad som kan vara bra att tänka på samt lite om fastighetsmäklarens roll. Ju mer du vet, desto trevligare blir hela processen.

Viktigaste rådet tar vi först: Känner du dig osäker eller undrar någonting? Fråga din fastighetsmäklare, så får han eller hon chansen att hjälpa dig till en positiv och rolig affär.

Hur försäljningen går till
Här redogör vi för hur säljaren avser att genomföra försäljningen. Din fastighetsmäklare är med genom hela affären. Tveka inte att ställa frågor och komma med synpunkter. För oss är varje förmedling unik.

Intresserad av denna bostad?
Är du intresserad av att gå vidare - meddela mäklaren ditt intresse på plats, så riskerar du inte att gå miste om bostaden vid ett snabbt avslut. Försök att vara startklar med lånelöfte och be oss gärna om en kostnadsfri värdering av ditt nuvarande boende.

Budgivning
Finns flera intressenter tillämpas budgivning. Då kan slutpriset avvika från det i annonsen angivna priset. Säljaren bestämmer i samråd med mäklaren om det ska vara budgivning och hur den i så fall ska gå till. Men säljaren är aldrig juridiskt bunden av några överenskommelser beträffande budgivningen, utan kan när som helst ändra formerna för budgivningen eller helt avbryta den.

Berätta gärna innan budgivningen om dina önskemål om tillträdesdag, eventuella lånevillkor, försäljning av din nuvarande bostad, etc. Det finns inga lagar som reglerar hur en budgivning ska gå till. Säljaren är inte heller juridiskt bunden att sälja till det pris som har angetts i en annons eller på annat sätt under försäljningen. Det är säljaren som bestämmer om, hur och till vem denne säljer. Även om du har det högsta budet så kan säljaren välja någon annan att avsluta affären med.

Mäklaren kan inte ge några löften till någon om att få köpa utan ska göra klart för spekulanterna att det är säljaren som bestämmer. Mäklaren får dock ge säljaren sakliga råd i valet mellan olika spekulanter. Mäklaren framför alla bud till säljaren och upprättar en förteckning över de buden. Till dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen måste mäklaren ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort; det kan inte mäklaren göra. Eftersom det är säljaren som helt bestämmer över budgivningen har en spekulant ingen ovillkorlig rätt att få bjuda över ett lämnat bud. Men oftast ligger det i säljarens intresse att mäklaren låter spekulanterna höja sina bud.

En spekulant har inte rätt att få annan information än att han eller hon inte fått köpa. Mäklaren framför alla bud till säljaren och upprättar en förteckning över buden. Budlistan lämnas till säljaren och slutgiltig köpare - med namn och kontaktuppgifter. Budgivare kan därför inte vara anonyma (men kan lägga bud via ombud, då är det ombudets kontaktuppgifter som lämnas ut).

Kontraktsskrivning
Fastighetsmäklaren upprättar köpehandlingarna och går igenom dessa med parterna. Vi träffas på mäklarkontoret. Ofta vill parterna skriva snarast, eftersom varken bud eller anbud är bindande tills köpeavtalet är påskrivet av parterna. Vi rekommenderar att köpehandlingarna undertecknas i direkt anslutning till att budgivningen är avklarad, självklart under förutsättning att både köpare och säljare har gett accept till det.

Handpenning
Handpenning om 10 % av köpeskillingen hålls av mäklaren på ett särskilt klientmedelskonto skiljt från mäklarens övriga tillgångar, till dess att alla villkor är uppfyllda (t.ex. medlemskap i föreningen).

Tillträde
Vid tillträdet träffas parterna hos mäklaren, där slutbetalning görs. Mäklaren upprättar innan en avräkning där det framgår vad som betalats, återstår att betala, samt reglerar t.ex. månadsavgift. Vid tillträdet får köparen dessutom nycklar mm. Mäklaren överlämnar även en journal över förmedlingen.

Objektsbeskrivning
Uppgifterna i beskrivningen är grundade på information lämnad av säljaren och/eller föreningen. Uppgifter från säljaren och föreningen kontrolleras av mäklaren endast om omständigheterna ger anledning till detta.

Boendekostnadskalkyl
Fastighetsmäklaren erbjuder spekulanter och köpare en skriftlig beräkning av boende kostnaderna, en så kallad boendekostnadskalkyl. Om du vill att mäklaren gör en boendekostnadskalkyl till dig så skall du meddela fastighetsmäklaren detta innan köpeavtal skrivs under.

Tilläggstjänster
Som vår kund erbjuds du skräddarsydda lösningar med produkter och tjänster av våra samarbetspartners. Vid förmedling av nedanstående tilläggstjänster kan mäklaren erhålla en förmedlingsprovision av våra samarbetspartners. Nedan redovisas denna förmedlingsprovision innan avdrag för skatt och sociala avgifter.

- Hemnet Service AB. 120-1160 kr beroende på objektets utgångspris.

Hantering av personuppgifter
Vasastansmäklarna/Stenstaden behandlar lämnade personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen. Personuppgifterna kan komma att behandlas av Vasastansmäklarna/Stenstaden och samarbetspartners för att exempelvis tillhandahålla tjänster, administrera kundengagemang och för marknadsföringsåtgärder såsom e-post.

Medgivande reklam
Säljare och köpare till i överlåtelseavtal och objektsbeskrivning angiven bostadsrätt/andelsrätt har inget emot att handläggande fastighetsmäklare med firma - Vasastansmäklarna/Stenstaden använder bilder och övrigt informationsmaterial om lägenheten i sin marknadsföring som s.k. referensobjekt.

Undersökningsplikt och felansvar
Vid ett bostadsköp genom mäklare är det viktigt att du som köpare är införstådd med att mäklarens roll är att förmedla bostadsrätten mellan säljaren och dig. Det är med andra ord med säljaren du ingår ett avtal och som således blir din motpart i affären.

Köparens undersökningsplikt
Utgångsläget är att du köper bostadsrätten "i befintligt skick" med den inredning och det slitage som finns. Det innebär att du efter köpet inte kan klaga på att en dörr är trasig eller att en äldre spisfläkt inte fungerar. Detta om inte säljaren har lämnat en särskild utfästelse - att han garanterar till exempel att spis med ugn fungerar perfekt - även på tillträdesdagen.

Uppmaning att undersöka
Du uppmanas av säljaren att noggrant undersöka bostaden. Du får som köpare inte åberopa fel som du antas ha känt till vid köpet eller vad som borde ha upptäckts vid en noggrann undersökning. Detta även om någon undersökning inte genomförts.

Det är inte bara själva lägenheten som din undersökningsplikt omfattar. Läs föreningens senaste årsredovisning, som din mäklare lämnar. Där får du en bra redovisning av föreningens ekonomi. Det brukar finnas med en övergripande information om föreningens planerade reparations- och ombyggnadsåtgärder. Kontrollera även direkt med föreningen om eventuella kommande större reparationer, omläggning av lån etc. som väsentligt kan påverka bostadens framtida årsavgift.

Säljarens felansvar och "upplysningsplikt"
Säljaren ansvarar inte för fel och brister som du borde ha upptäckt eller misstänkt vid en noggrann undersökning. Säljarens ansvar ska gälla "dolda fel" som fanns vid köptillfället men som upptäcktes efter köpet.

En svår definition beroende av om säljaren haft faktisk kännedom om felet eller om säljaren förstod eller borde ha förstått att köparen inte känt till omständigheten, samt om säljaren borde ha förstått att denna uppgift var viktig för köparens beslut att köpa bostaden. Om felet varit dolt vid köpet och inte är att förvänta med hänsyn till ålder, pris och skick, svarar säljaren för konsekvenserna. Om felet varit upptäckbart får köparen stå för det själv. Säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret. Även om säljaren inte måste tala om vad han vet om bostaden är mäklaren skyldig att verka för att säljaren lämnar väsentliga upplysningar, som kan lämnas i en separat frågelista eller skrivs in i objektbeskrivningen.

Mäklarens ansvar
Mäklaren har inget ansvar för lägenhetens skick. Mäklarens roll är att förmedla säljarens och föreningens information och ska enligt lag verka som opartisk mellanman, ge parterna råd och upplysningar, verka för att säljaren lämnar köparen uppgifter av betydelse samt verka för att köparen före köpet undersöker bostaden. Mäklaren ska kontrollera vem som har rätt att förfoga över bostadsrätten, eventuell pantsättning och andra rättigheter som kan belasta den och ge köparen, utöver erbjudande om skriftlig boendekostnadskalkyl, en objektbeskrivning med nämnda uppgifter inklusive lägenhetsbeteckning, andelstal och boarea. Mäklaren lämnar även köparen föreningens senaste årsredovisning och stadgar. Har inget annat avtalats, ska fastighetsmäklaren hjälpa till med att upprätta köpehandlingar.

Påföljder
Är bostadsrätten/andelsrätten felaktig och felet inte beror på köparen, får du kräva avhjälpande, vilket innebär att säljaren ska erbjudas möjlighet att själv eller genom hantverkare åtgärd felet med rimligt åldersavdrag, eller så har du som köpare rätt till prisavdrag, skadestånd eller till och med häva köpet om bostadsrätten väsentligt avviker från vad säljaren utfäst eller om säljaren varit försumlig.

Reklamation/Preskription
Det är viktigt att du som köpare reklamerar inom skälig tid från det att du upptäckt eller förväntas ha märkt av felet. Absolut senast inom två år räknat från tillträdesdagen.

Boarea
Särskilt i äldre byggnader kan den angivna arean avvika, på grund av gamla mätnormer i förhållande till dagens norm. Om du som köpare känner dig osäker på uppgiften om boarean eller om denna uppgift är av stor vikt för dig bör du anlita en fackman för uppmätning av boarean.

Ombyggnad av bostaden
Nedtagning av väggar och/eller väsentliga förändringar, ingrepp i bärande konstruktioner och/eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten i en bostad är alltid en fråga för föreningens styrelse eller kommunen via bygglov/ bygganmälan att ta ställning till i varje enskilt fall. Detta gäller även om förändringen inte medför risker för byggnadens konstruktion.

I de fall en alternativ planritning presenteras så är detta inte heller en garanti för att ombyggnationen är godkänd av föreningen eller att det tekniskt går att genomföra. Det är alltid köparens ansvar att säkerställa att föreningens/ kommunens tillstånd erhålles för önskade ombyggnationer samt säkerställa att ombyggnationen tekniskt går att genomföra.

Flytt och flyttstädning
När den första formella delen med köpekontrakt etc. är klar - återstår dock en hel del jobb. Din mäklare tar hand om pappersarbetet - så att du kan ägna dig åt packning, flytt och inte minst flyttstädning, som tyvärr kan bli föremål för tvister och ovänskap mellan säljare och köpare. Med god planering och denna information undviker du konflikter och hinner dessutom göra en bra städning. Visst känns det mycket bättre att lämna över nyckeln när man vet att lägenheten är riktigt ren och fräsch.

Normalt avtalas i köpekontraktet att säljaren ansvarar för flyttstädningen. För en normalbostad tar en riktig flyttstädning flera dagar och skall vara genomförd dagen före tillträdesdagen.

Med flyttstädning menas att bostadens alla ytor skall vara rengjorda och fria från fläckar och smuts annat än det som beror på ålder och slitage. Anpassa rengöringsmedel och städteknik efter material så att du inte repar eller skadar ytor och inredning. Kom ihåg att en flyttstädning är något helt annat än en vanlig veckostädning! Det skall vara så rent att om köparen tillkallar städfirma skall denna konstatera att ingen mer städning behövs.

Vi rekommenderar säljaren att anlita en städfirma istället för att själv städa och att skriva ett avtal med villkor att betalning sker då din besiktningsman, i detta fall köparen, godkänt städningen.

Skulle köparen vara missnöjd med städningen finns olika utvägar. Lämpligt är att köparen genast reklamerar bristerna till säljaren så att denna kan åtgärda dessa, antingen på egen hand eller med hjälp av städfirma. Vägrar säljaren får köparen själv ta kontakt med en städfirma och ge dem uppdraget att utföra en flyttstädning. Köparen kan sedan kräva säljaren på ersättning motsvarande städfirmans kostnad.

Mindre lämpligt är att köparen städar återstoden på egen hand. Dels för att det är svårt att beräkna ersättning för eget städarbete, dels för att det i efterhand ofta är omöjligt att bedöma om städningen faktisk var otillräcklig. I och med sin egen städning har köparen undanröjt alla bevis! Bäst för köparen är i detta fall att få någon opartisk att granska städningen och skriva ett enkelt protokoll över de brister som finns.

(c) Vasastansmäklarna 2019

Vill du sälja din bostad?

Värdering kostar självklart ingenting!

Tack för din intresseanmälan. Vi hör av oss inom kort!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kontakta oss

På Vasastansmäklarna vet vi vad som krävs för att göra en riktigt bra bostadsaffär. Välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer.